فاواکار| کاریابی تخصصی آنلاین
فاواکار| کاریابی تخصصی آنلاین

راه حلهای کاربردی برای بهتر شدن روابط کاری با همکاران

بهبود روابط کاری ، یکی از مهمترین دغدغه های مدیران منابع انسانی در شرکتهاست.

یکی از مهمترین معیارهای استخدام برای بسیاری از شرکتها، توانایی کار کردن افراد به عنوان یکی از اعضای تیم کاری است. با این وجود بسیاری از مواقع به همکارانی برمیخوریم که بازیکنان خوبی در تیم ما نیستند.

به قول ضرب المثل معروف، “یک بز گر، گله را گر میکند؛ گاهی اوقات رفتار نامناسب و ناهماهنگ یکی از همکاران باعث هدررفت انرژی، زمان و همچنین یاس و نارضایتی در بقیه همکاران میشود. یک کارمند با رفتار نامناسبش میتواند روحیه و شور و شوق همکاران دیگر را به طور جدی از بین ببرد. و در مقابل رفتار هماهنگ و مناسب در کار، به رشد و پویایی سایر اعضا کمک زیادی میکند.

در واقع کار با سیار اعضای تیم در صورتیکه رابطه کاری خوبی ایجاد شده باشد، میتواند کاری سرگرم کننده باشد و باعث بهره وری بیشتر و نتایج بهتر میشود.

اگر رابطه همکاری خوب باشد، اطلاعات آزادتر جریان می یابد و به علاووه بهزیستی و موفقیت گروه در اولویت قرار میگیرد.

زمانی که همکاران خوب کار نمیکنند، چه اتفاقی می افتد؟

هدر رفت زمان، بازی با کلمات، ارائه اطلاعات ساختگی و تمارض به انجام کار،از عوارض این عدم همکاری است که میتواند هر سازمانی را از پا درآورد و مشتریان را ناراضی میکند.

اگر می خواهید همکارانتان با شما بهتر همکاری کنند، در اینجا کارهایی که می توانید انجام دهید را حتما بخوانید:

  1. کار گروهی را در اولویت اول برای ارزیابی عملکرد، قرار دهید.

در این صورت افراد تیم متوجه اهمیت عملکرد یکپارچه میشوند و تا حدودی هماهنگی ایجاد میشود.هیچگاه در اولویت بندیهای سازمانی برای ارزیابی افراد، عملکرد فردی را در اولویت امتیازدهی قرار ندهید.

  1. مسئله را مشخص کنید!

اگر بین شما و افراد تیم، ناهماهنگی و یا مشکلی وجود دارد، ریشه یابی کنید. شاید این صحبت تلخی باشد، اما ممکن است مشکل خود شما باشید!و اولین قدم برای بهبود روابط، فهم این مسئله است.

  1. به مدیریت شکایت نکنید!

این جمله به این معنا نیست که مشکل را فراموش کنیم و از آن بگذریم. بلکه به این معنا است که اول خودمان با اقدامات لازم، سعی در رفع آن کنیم و به عنوان راه حل آخر، به مدیریت رجوع کنیم.

  1. درخواست مشاوره دهید بدون اینکه کار را به مدیریت بکشانید:

میتوانید برای رفع مشکل، با مدیر منابعع انسانی یا سرپرست اداری تان در اینباره صحبت کنید و مشورت بخواهید. مسلما اینکار نشان دهنده حسن نیت شما برای ایجاد هماهنگی در کار و به عنوان یک کار تیمی خوب ارزیابی خواهد شد.

  1. با آنها ارتباط مستقیم برقرار کنید!

این مهمترین عامل در رابطه با بهبود روابط کاری است. شاید اینکار باعث بهبود روابط نشود، اما قطعا تلاش شما برای بهبود روابط کاری قابل ستایش است.

اصولا مدیر بخش، در صورت شنیدن شکایت از همکاران، پیشنهاد میکند که خودشان به طور مستقیم مشکلاتشان را حل و فصل کنند. پس به جای اینکار، برای بهبود روابط کاری ، به همکارتان برای صحبت درباره مشکلات، زمانی را پیشنهاد کنید و سپس احساساتتان را با روشی غیرقابل تحریک و با رویکرد مثبت به طور کامل بیان کنید.

به او بگویید که هدفتان بهبود روابط و همکاری هست و این به نفع سازمان شماست.

شاید او از کمبودهای خودش آگاه نباشد و یا اصلا متوجه مشکلی بین خود و شما نشده باشد. پس این گفتگو میتواند جنبه های مثبت زیادی داشته باشد.

  1. به قول ضرب المثل معروف، از هر دست بدی، از همون دست پس میگیری!

به جای لجبازی و …، با کمک کردن و محبت به افرادی که با آنها ناسازگاری دارید، آنها را قدردان خود کنید.

این قانون به ما میگوید که میتوان برای بهبود روابط کاری ، با ایجاد حس کمک در همکاران خود، روابط را بهبود دهیم.

مثلا به همکار خود بگویید که میتوانید در انجام کارهای زیادی که زمان مناسب برای انجامش ندارد به او کمک کنید و یا هر کمک دیگری.

  1. به آنها انگیزه بدهید!

به طور شفاف به آنها بگویید که این همکاری متقابل، چه منافعی ممکن است برای آنها و یا تیم به وجود آورد (احساس نشاط بیشتر، سود بیشتر از درآمد و …) و نیز مشکلات ناشی از عدم همکاری را گوشزد کنید.

  1. هر ماه را به یک کارمند اختصاص دهید!

هر ماه با رای گیری از تمامی اعضای تیم، بهترین همکار را انتخاب کنید و برایش جشن بگیرید و از اون تقدیر کنید. این کار باعث بهبود روابط کاری و عملکرد سایر اعضای تیم خواهد شد.

  1. برای صرف ناهار یا نوشیدنی، با هم بیرون بروید.

وقتی همکاران با هم کار نمیکنندو یا به خوبی کار نمیکنند، ممکن است به دلیل عدم شناخت درست از یکدیگر باشد. بهترین راه برای بهتر شناختن همکار، این است که مدتی را با آنها به دور از دفتر بگذرانید.

  1. از چالشها و موانع آنها مطلع شوید.

همیشه فرض نکنید که دلیل عدم ارتباط یک همکار با شما، امری شخصی است.

شاید آنها توانایی این کار را نداشته و یا آموزش لازم برای انجام یک کار عالی را ندیده باشند.

اگر اینگونه است، برای بهبود روابط کاری ، پیشنهاد دهید که به آنها آموزش میدهید و یا به هر طریقی به آنها کمک کنید.

در نهایت افراد دارایی های هر شرکتی هستند، نه بدهی های آن!

 

برای ثبت آگهی در فاواکار عضو شوید.

با همکار حسود چه کنیم؟

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بازدیدها: 0

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *