فاواکار| کاریابی تخصصی آنلاین
فاواکار| کاریابی تخصصی آنلاین

اینبار واقعا از شنبه شروع میکنم!

اینبار واقعا از شنبه شروع میکنم!

 

احتمالا جمله معروف “از شنبه شروع میکنم” را زیاد شنیده اید. این جمله وقتی به کار میرود که ما میخواهیم، فعالیت جدیدی را شروع کنیم. اما چرا هیچ وقت شنبه ی موعود نمی آید؟!

طبق مطالعات انجام شده، تنها انگیزه کافی برای شروع یک فعالیت جدید، کافی نیست تا ما بتونیم آن را آغاز کنیم. بلکه فاکتور مهم دیگری نیز لازم است.

در این مقاله با ما  همراه باشید تا به شما بگوییم چطور به سادگی برنامه خود را در زمان تعیین شده، شروع کنید!

آموزش راهکارهای عملی برای شروع فعالیتهای تازه

همه ما دوست داریم برنامه های مفید و موثری را برای رشد و توسعه ی فردی خود شروع کنیم. این برنامه ها شامل شرکت در کلاسهای آموزشی، ورزشی و … میباشد.

بجز اینگونه فعالیتها، افراد در بسیاری از مواقع دوست دارند تا رفتار خود را اصلاح کرده و در جهت رشد فردی قرار گیرند. مثلا یک خانم خانه دار، تصمیم میگیرد تا آشپزخانه مرتب و تمیزی از فردا داشته باشد. اما چرا فردا باز هم آشپزخانه به هم ریخته و نامرتب است؟!

واقعیت این است که تصمیم گیری جدیدی، به تنهایی کافی نیست؛ بلکه در کنار تصمیم جدید، دو فاکتور اصلی وجود دارد؛ انگیزه و شفافیت لازم است.

انگیزه عاملی است که به خاطر آن، دست به تغییر میزنیم. مثلا انگیزه ما از شروع یادگیری زبان انگلیسی، مهاجرت است. انگیزه باعث میشود تا ما با ضرورت بیشتری اهداف خود را دنبال کنیم.

اما تا در کنار انگیزه، “شفافیت” وجود نداشته باشد؛ ما قادر به انجام کارهای جدید مطابق با اهدافمان نیستیم و مرتب کارها را به عقب می اندازیم.

“شفافیت” به ما کمک میکند تا از سردرگمی خارج شده و به سادگی، قدمهای موثر و مناسبی را برای رسیدن به اهداف جدید، برداریم.

چطور شفافیت ایجاد کنیم؟

برای شروع به انجام دادن کاری، همیشه شفافیت لازم است. برای اینکار کافی است به چند سوال ساده در ذهن خود پاسخ دهید:

  • چه زمانی کار جدید را شروع کنیم؟

گذاشتن آلارم برای انجام کار جدید، ایده ی بسیار خوبی است.

ما اصولا آلارم ساعت را برای انجام کارهای تکراری و پراهمیت، استفاده میکنیم. اما خوب است برای شروع کار جدید، زمان مشخصی را انتخاب و تنظیم کنیم. مثلا میگوییم، از فردا ساعت 9 صبح و آن را در ذهن خود یادآوری میکنیم.

اگر برای زمان شروع به فعالیت، دودل هستید، بهتر است اول هفته یا اولین روز ماه یا سال را انتخاب کنید. چون معمولا در این زمانها امیدواری بیشتر است. اما یادتان باشد که آن تاریخ را فراموش نکنید.

  • در چه مکانی فعالیت جدیدمان را شروع کنیم؟

اینکه قبل از شروع فعالیت، مکان مناسبی را جهت انجام آن، در ذهنمان مشخص کنیم؛ ما را از سردرگمی نجات خواهد داد. مثلا وقتی میگوییم از شنبه، ورزش را شروع خواهم کرد؛ باید مکان آن را نیز مشخص کنید؛ در غیر اینصورت شنبه ها میگذرند و شما هیچ حرکتی نکرده اید!

  • فعالیت جدید را با چه کاری پیوند دهیم؟

همه ی ما کارهای روزمره زیادی را به صورت ناخودآگاه و برحسب عادت انجام میدهیم. برای اینکه فعالیت جدیدی را به لیست کارهای خود اضافه کنیم، یک راهکار بسیار ساده وجود دارد: پیوند آن به فعالیتهای قبلی.

برای به خاطر آوردن فعالیتهای جدید و یا اقداماتی که اصولا آن را فراموش میکنید؛ میتوانید فعالیت مورد نظرتان را به اقدامات همیشگی خود وصل کنید. مثلا خانمی که دوست دارد آشپزخانه تمیزی داشته باشد ولی در آن موفق نیست. میتواند با پیوند دادن فعالیتهای روزمره خود، به هدفش برسد.

مثلا بگوید هر وقت برای خوردن آب به آشپزخانه رفتم، لیوان و ظرفهای نشسته را میشویم؛ آب اضافه ریخته شده را با دستمال از کابینت و یا زمین جمع میکنم. دستمال را سرجای خودش میگذارم. دمپایی ها را جفت میکنم و بعد از آشپزخانه خارج میشوم. ترتیب چینش کارها پشت سر هم و تداعی ذهنی و ارتباط بین آنها، انجامشان را راحتتر میکند.

پس برای اینکه کار جدیدی را شروع کنید؛ آن را به عادتهای خود بچسبانید.

کلید موفقیت در این روش، انتخاب محرک مناسب است. برای انتخاب درست، کافیست عادتهای روزانه و متناسب با فعالیت جدیدتان را لیست کرده و از بین آنها بهترین و مرتبط ترین عادت را براساس زمان و مکان انتخاب کنید.

نکته طلایی:

سعی کنید زمان و مکان انجام فعالیت خود را ثابت نگه دارید. اینکار باعث میشود تا ذهن ناخودآگاه، در مواجه با زمان و مکان مشخص شده، تکرار آن کار را به شما یادآوری کند و در شما اشتیاق انجام مجدد ایجاد کند. با این ترفند، شما میتوانید فعالیت آغاز شده را در خود استمرار بخشیده و تبدیل به عادت کنید.

 

به نگارش: فهمیه پورمند

برگرفته از کتاب عادت های اتمی

 

مقالات مرتبط:

چه کنیم تا عادت های خوبف باقی بمانند؟

چطور به انجام کاری عادت کنیم؟

 

بازدیدها: 345

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *