فاواکار| کاریابی تخصصی آنلاین
فاواکار| کاریابی تخصصی آنلاین

چه کنیم تا عادتهای خوب، باقی بمانند؟

چه کنیم تا عادتهای خوب، باقی بمانند؟

 

حتما برایتان پیش آمده که مدتی با برنامه ریزی، اقدام به انجام کاری کرده باشید و نتایج عالی آن برایتان لذت بخش بوده باشد؛ همه شما را در رسیدن به نتایج تحسین کرده باشند و تجربه ای موفق داشته باشید؛ اما به یکباره، برنامه هایتان را کنار گذاشته باشید و به روال قبل برگشته باشید!

مثلا شروع به یادگیری زبان انگلیسی کرده بودید و اتفاقا پیشرفت خیلی خوبی هم داشتید. اما در حال حاضر جز تعداد مختصری کلمه و دستور زبان به یادتان نمانده است. یا ظرف مدت کمی با رژیم غذایی و ورزش، به هیکل متناسبی رسیده بودید، اما الان از چاقی کلافه اید. راستی چرا این اتفاق میافتد؟

واقعیت این است که رسیدن به نتایج، مساوی با نگهداشت آن نیست! یعنی وقتی با برنامه ریزی به هدفمان دست پیدا میکنیم، به این معنا نیست که آن هدف، جزئی از ما شده است.

برای نگهداری از نتایج بدست آمده، باید نگاه و دیدمان را تغییر دهیم.

کلمه ی رمز اینجاست: شکل دادن به هویت

وقتی از شما میخواهند تا خود را معرفی کنید، شما از جملاتی استفاده میکنید که هویت تان را برای شخص مقابل تعریف میکند. مثلا میگویید: من شروین هستم، 22 ساله، ورزشکار و خوره ی کتاب! و با این کاربخشی از هویت خود را برای او آشکار میکنید.

هویت ما چیزی است که در طول زمان و با استمرار شکل گرفته است. مثلا وقتی ما در حال یادگیری شنا هستیم، نمی گوییم من یک شناگر هستم، اما وقتی مدتی از شناکردن ما میگذرد و همچنان به طور مستمر به استخر میرویم، خود را با هویت یک شناگر میشناسیم.

نقش ذهن در نگهداری از عادت

ذهن به طور مرتب با یادآوری هویت های ساخته شده توسط خودش، به ما یادآوری میکند که چه کسی هستیم و متناسب با آن چه اقداماتی لازم است انجام دهیم.

وقتی ما خودمان را فردی تمیز و مرتب میشناسیم، اتاق و اتومبیلمان مرتب تر از زمانی است که خود را فردی شلخته بدانیم.

ساختن هویت های خوب و جا انداختن آن در ذهن به ما کمک میکنند تا بتوانیم عادت های خوب را درونی کنیم و به آن استمرار بخشیم.

فردی که تصمیم به ترک سیگار گرفته است، اگر ذهن خود را از گذشته پاک کند و در تعارف به سیگاری که دوستش به او کرده، بگوید من سیگاری نیستم! در اصل شانس خیلی بیشتری در ترک سیگار دارد تا وقتی که پاسخ دهد: من در حال ترک سیگارم!

عادت های ما، هویت ما را میسازند و هویت ما، عاداتمان را!

زمانی که خود را ورزشکار بدانید، حتی اگر به خاطر مشکل مالی، نتوانید باشگاه ثبت نام کنید، ساعتی از روز را در خانه به ورزش اختصاص میدهید و در درازمدت میبینید که با وجود نرفتن به باشگاه و تغییر روند کار، همچنان از تناسب اندام برخوردارید. زیرا که هویت ورزشی شما، وابسته به باشگاه رفتن نبوده است.

تضاد هویتی

چیزی که مانع از تداوم عادتهای خوب میشود، تضاد هویتی است. مثلا وقتی خودتان را از نظر هویتی، فرد چاقی میشناسید، با رژیم غذایی فقط تا مدت کوتاهی متناسب خواهید ماند و متاسفانه به وضعیت قبل برمیگردید.

ممکن است تضاد هویتی، توسط خودمان و یا جامعه در ما شکل گرفته باشد. مثلا وقتی در کلاس موسیقی ثبت نام میکنیم، دوستانمان به ما یادآور میشوند که ما هیچ درکی از موسیقی نداریم و زمانمان را هدر میدهیم. وقتی این باور در ما ریشه بدواند، مسلما هیچ وقت یک موسیقیدان نمیشویم.

انتخاب اولویت ها

واقعیت این است که ما زمان محدودی را برای زندگی کردن در اختیار داریم و مسلما نمیتوانیم از همه عادتهای خوب برخوردار شویم. اما باید بدانیم که اولویت ها و علاقه مندی هایمان چیست و متناسب با آنها، عادتهای خوب را در خود شکل دهیم و به هویت مان تبدیل کنیم.

پس برای نگهداری از عادت های خوب و جلوگیری از قطع انجام آن، هویت خود را متناسب با نتایج آن تغییر دهید. از آن پس ذهن، به کمکتان میاید و راههای جدید و جالبی برای نگهداری از هویتتان ابداع میکند.

 

فهیمه پورمند

برگرفته از کتاب عادتهای اتمی

 

چطور به انجام کاری عادت کنیم؟

 

 

بازدیدها: 0

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *