فاواکار| کاریابی تخصصی آنلاین

خوبیها و بدیهای دورکاری

وبلاگ , دورکاری

۹ مرداد ۱۴۰۱ 1162 بازدید
فاواکار| کاریابی تخصصی آنلاین

خوبیها و بدیهای دورکاری

خوبیها و بدیهای دورکاری

 

تا همین اواخر، دورکاری در خیلی از زمینه های شغلی امری غیرمعمول و نامطمئن به نظر میرسید. و برای بسیاری از افراد مترادف با نبود بهره وری و کارایی بود.

اما با همه گیر شدن ویروس کرونا انقلابی در حوزه نحوه کار کردن ایجاد شد و در مدت کوتاهی مزایای نامرئی دورکاری خود را نشان داد.

شرکتهایی که در این مسیر دورکاری را تجربه کردند، به لطف کرونا، شاهد کاهش هزینه ها و افزایش کارایی و بهره وری شدند.

همانطور که هر چیزی دو روی سکه دارد، دورکاری هم مزایا و معایب خاص خود را دارد. هرچند بسیاری از مشاغل نیاز به حضور فیزیکی نیرو دارد و نیز دورکاری برای افراد مسن و یا مشاغلی که با کامپیوتر و اینترنت سروکار ندارند، سخت به نظر بیاید، با این حال ما شاهد تحولی بزرگ در کیفیت کار هستیم. تحولی که قرار نیست موقت باقی بماند و برای همیشه با ما خواهد ماند.

طبق آمار بدست آمده، بیش از 60 درصد متخصصان حوزه های مهندسی مرتبط با کامپیوتر، به طور کامل از راه دور کار میکنند. و 75 درصد توسعه دهندگان در حوزه فناوری اطلاعات، خواهان دورکاری در حداقل سه روز هفته میباشند. با این حال آیا دورکاری به نفع سازمانها و افراد است یا معایب زیادی در دراز مدت برجای میگذارد؟

با ما همراه باشید تا با مزایا و معایب دورکاری بیشتر آشنا شوید.

مزایای دورکاری:

  • آزادی و ساعت کاری انعطاف پذیر:

دورکاری باعث آزادی عمل بیشتر میشود. دیگر لازم نیست تحت یک چارچوب زمانی مشخص کار کنید. میتوانید در هر زمانی برای ناهار استراحت کنید یا برای پیاده روی به بیرون بروید. همچنین میتوانید از خانه یا از هر نقطه ای از زمین که به اینترنت دسترسی دارید، کار کنید مهم نیست که از خانه پشت میز کار میکنید یا روی نیمکت در پارک نشسته اید. با این حال به یاد داشته باشید که هرگونه تفاوت زمانی را حتما در نظر بگیرید.

  • صرفه جویی در زمان و پول:

برای بسیاری از افراد این یکی از بزرگترین مزیت هاست. لازم نیست چند ساعت زودتر از خواب بیدار شوید و زمانی را صرف رفت و آمد به محل کار خود کنید و در نتیجه پولی را برای بلیط و یا بنزین ماشین خود هدر دهید. لازم نیست نگران وضعیت جاده، ترافیک و تاخیرهای احتمالی باشید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که کامپیوتر خود را در زمان مناسب روشن کنید و وارد سیستم شوید.

  • سپری کردن زمان بیشتر با خانواده:

اگر وظیفه مراقبت از اعضای خانواده بر عهده ی شماست، مثلا به یک کودک، یک فرد معلول و یا یک فرد بیمار، باید رسیدگی کنید، کار از راه دور میتواند گزینه مناسبی برایتان باشد. اگر اغلب بیمار میشوید یا از بیماری مزمنی رنج میبرید و این باعث میشود که نتوانید هر روز در محل کار حاضر شوید، دورکاری این امکان را فراهم میکند تا به راحتی وظایف خود را مستقیما در خانه انجام دهید. همچنین کار از راه دور، برای زوجهای جوان که دوست دارند وقت بیشتری را با هم سپری کنند، گزینه ی بسیار جذابی است.

  • تمرکز و کارایی بیشتر:

هنگامی که در خانه کار میکنید، مکالمه با همکاران، صدای تلفن یا صدای ضربه زدن به صفحه کلید توسط ده ها نفر از کارکنان، مزاحم شما نمیشود. شما میتوانید تمام روز را در سکوت، آرامش و با تمرکز بالا کار کنید. طبق آخرین تحقیقات انجام شده  توسط مرکز تحقیقات Catalyst، دورکاری علاوه بر بهبود رفاه و بهره وری کارکنان، نوآوری را تا 63 درصد، مشارکت کاری را 75 درصد و مشارکت سازمانی را تا 68 درصد افزایش میدهد.

  • پیشنهادهای شغلی بیشتر:

ممکن است در محلی زندگی کنید که پیشنهاد شغلی مناسبی برای تخصص شما وجود نداشته باشد. اما دورکاری این امکان را به شما میدهد تا بتوانید مشاغلی را که از عهده آن برمیایید، از دورترین نقطه جهان به دست آورید و با اینکه کیلومترها از محل شرکت فاصله دارید، بدون هیچ اشکالی، هر روز وظایف کاری خود را به موقع انجام دهید.

معایب دورکاری:

  • عدم ارتباط مستقیم با سایر کارکنان:

ما بخش زیادی از زندگی خود را در محل کار میگذرانیم. بنابراین فضای کار بسیار مهم است و به شدت بر ما تاثیر میگذارد. فقدان تماس حضوری و یکپارچگی با همکاران در محیط اداری، میتواند برای بسیاری از افراد مشکل ساز باشد. براساس تحقیقات انجام شده، توسط hrstandard.pl ، حدود 44 درصد از پاسخ دهندگان بیان کردند که ارتباط محدود با همکاران و بیگانگی با آنها، بزرگترین نقطه ضعف کار از راه دور است.

  • سختی در حفظ تعادل کار و زندگی:

زمانی که میز ناهارخوری شما به میز کار تبدیل میشود و شما در حالیکه در تخت خود نشسته اید، شروع به ارسال ایمیل های کاری میکنید، جداسازی زندگی کاری و شخصی سخت تر میشود. خانه شما باید مکانی برای استراحت و آرامش باشد نه یادآور مشکلات کاری شما؛ بنابراین باید مرزهای مشخصی را برای جلوگیری از مشکلات سلامتی تان، تعیین کنید. بهترین راه برای تعیین چنین مرزهایی، جداسازی یک اتاق خاص و تعیین آن به عنوان یک فضای اداری میباشد. همچنین بسیار توصیه میشود که وسایل شخصی و کاری تان را از هم جدا کنید (نظیر لب تاپ، موبایل و …). با این حال اگر چنین امکانی را ندارید، حتما پس از اتمام کارهای روزانه، از تمام پلتفرم های کاری خود خارج شوید تا بتوانید در اوقات باقی مانده روز، بدون استرس درباره وظایف و مشکلات شرکت، به استراحت و تفریح بپردازید.

  • زحمت و تلاش بیشتر:

از آنجایی که جلوی چشم کارفرما نیستید، باید همیشه نظم و انضباط کاری خود را حفظ کنید و هر روز با برنامه ریزی دقیق، به موقع کارهایتان را تحویل دهید. و به مافوق خود نشان دهید که میتوانید به همان اندازه که در محیط اداری کار میکنید در خانه هم موثر باشید.

  • حواس پرستی در خانه:

وقتی از راه دور کار میکنید، ممکن است با چیزهایی مانند تمیز کردن آپارتمان، درست کردن ناهار، سر و صدای تلویزیون، سوراخ کردن دیوار توسط همسایه و یا حتی صدای زنگ در توسط مامور پست، حواستان پرت شود. چنین موقعیت هایی اجتناب ناپذیر است و اگر در جلسه آنلاین رخ دهد، اتفاق عجیبی نیست. اما شما میتوانید با استفاده از هدفون ، تمرکز کاری خود را افزایش دهید. همچنین به خاطر داشته باشید که در خارج از ساعات کاری به امور شخصی و خانه رسیدگی کنید.

  • سحتی در ایجاد دفتر کار خانگی:

در بسیاری از خانه ها، این امکان فراهم نیست که شخص بتواند فضایی را به کار اداری خود اختصاص دهد. این یکی از مشکلات بزرگ برای کسانی است که در خانه های پرجمعیت و یا کوچک زندگی میکنند. در هر حال شما باید بتوانید مکانی را به عنوان دفتر کار به خود اختصاص دهید تا بتوانید بدون برهم خوردن تمرکز، به وظایف شغلی خود بپردازید.

خلاصه

کار از راه دور به اندازه کار در دفتر شرکت، دارای مزایا و معایبی است. دورکاری موثر، مستلزم شناخت خود، استعداداها، انتظارات و توانایی های شماست. هر کس باید به صورت جداگانه به این شیوه کار نزدیک شود و عادات خود را توسعه دهد. یک  پیشنهاد خوب ممکن است ترکیبی از کار حضوری و دورکاری باشد. بر اساس گزارش موسسه تجارت آینده ، پیش بینی میشود 42 درصد از شرکتها پس از پایان همه گیری ویروس کرونا، کار از راه دور را افزایش دهند اما به به صورت کامل. هم کار از راه دور و هم در محل مزایا و معایب خود را دارند. با این حال مزایای دورکاری، ثابت میکند که قطعا نباید از آن ترسید. همه چیز به رویکرد و اولویت های شما بستگی دارد.

 

 

 

بازدیدها: 114

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *