فاواکار| کاریابی تخصصی آنلاین
فاواکار| کاریابی تخصصی آنلاین

با مدیر غیر حرفه ای، چطور برخورد کنیم؟

یک مدیر غیر حرفه ای میتواند انگیزه کارکنان را برای سرکار رفتن هر روزه از بین ببرد و در آنها ایجاد ناراحتی کند. حتی این موضوع میتواند به بهره وری کار نیز آسیب برساند. نشانه های یک مدیر غیر حرفه ای میتواند شامل اظهارنظرهای نامناسب یا مسخره کردن و یا با صدای بلند انتقاد کردن از کارکنان باشد. با مدیر غیر حرفه ای، چطور برخورد کنیم ؟

هرچند برخورد کردن با این رفتار غیرحرفه ای کمی مشکل به نظر میرسد، اما پرداخت به آن میتواند راهگشا باشد.

وضعیت را ارزیابی کنید:

مدیر شما چقدر بد است؟ رفتارهای خاصی نباید در محیط کار اتفاق بیفتد. مثلا شما نباید با کلمات زشت مورد حمله قرار بگیرید. یا نباید سر شما داد کشیده شود. همچنین نباید پیشرفت های شما متاثر از جنسیت شما باشد.

واقعیت این است که برخی از مدیران همیشه در منطقه خاکستری رفتار میکنند به گونه ای که تشخیص را دشوار میکنند.

بسیاری از مدیران مهارتهای لازم برای هدایت تیم را ندارند. برای اینکه بتواند وضعیت به وجود آمده را ارزیابی کنید، لازم است به طور مشخص اوضاع را در قالب یک فرد خارجی که برای اولین بار در محل کار حاضر شده است، مشاهده کنید.

آیا رفتارهای نامناسب به گونه ای هست که موضوع با منابع انسانی شرکت در میان گذاشته شود؟ آیا میتوانید دلیلی برای رفتار مدیرتان پیدا کنید؟ مانند فشار از بالا که باعث واکنش تند او میشود. ارزیابی میتواند به سازماندهی افکار شما کمک کند تا تصمیم بهتری بگیرید.

مرزها را تنظیم کنید:

شما حق دارید مرزها را تعیین کنید. حتی وقتی طرف مقابل مدیر شما باشد. هرچند اینکار دشوار است زیرا مدیر شما میتواند به راحتی شما را از کار برکنار کند، اما تعیین مرزها میتواند وضعیت را آسانتر کند.

فرض کنید رئیس شما میخواهد با شما وارد رابطه ای دوستانه شود. شما میتوانید با عدم پذیرش درخواستهای او، برای انجام کارهایی در خارج از محیط کار، مرزهایی را تعیین کنید. مثلا از او بابت دعوت تشکر کنید، و بگویید که ترجیح میدهید، تعاملتان را به محیط کار محدود کنید تا روابط حرفه ای پایداری داشته باشید.

صحبت کردن به روشی حرفه ای اما محکم، میتواند به مدیر شما بفهماند که شما در حال تعیین مرزها هستید. اگر مدیرتان از شما بخواهد به خاطر موفقیت شرکت، کاری را انجام دهید که از نظر اخلاقی مورد تردید است، به او بگویید که شما حاضر نیستید معیارهای اخلاقی خود را به خطر اندازید. با اینکار شما مرز خود را مشخص کرده اید و او ممکن است متوجه شود که درخواستش نامناسب است.

درخواست جلسه کنید:

اگر راه حلهای بالا کافی نبود، درخواست جلسه کنید. هر چند این جلسه میتواند ناخوشایند باشد، اما ممکن است بتوانید مدیرتان را متوجه اشتباهاتش کنید و یا سوءتفاهم های موجود را با برگزاری جلسه، برطرف کنید. سعی کنید در جلسه مذاکره، احساسات خود را کنترل کنید و با تمرکز روی واقعیت ها جلسه را مدیریت کنید.

از جملات مثبت در مذاکره استفاده کنید و به جای متهم کردن او، از خودتان و احساستان بگویید. در بسیاری از مواقع مدیر، از نحوه عملکرد خود مطلع نیست و شما با اینکار میتوانید رفتار او را بهبود بخشید. ممکن است مدیر شما به دفاع از رفتار خود بپردازد و یا اینکه از شما ناراحت شود. در این گونه مواقع بای به او اطلاع دهید که شما نمیخواهید نحوه کار کردن را به او آموزش دهید، بلکه تنها به بهبود اوضاع و بهره وری بیشتر فکر میکنید.

وضعیت را مستند کنید:

وقتی مدیر شما از خط قرمزها عبور میکند و با اهانت و توهین با شما رفتار میکند، شما باید رفتار او را مستند کنید.

اینکار میتواند از شما در برابر هجمه های بعدی محافظت کند. اگر ایمیل یا پیام صوتی یا متنی غیرحرفه ای برای شما ارسال کرد، حتما آن را ذخیره کنید تا بتوانید برای دفاع از خود آن را به مدیر منابع انسانی ارائه دهید.

از مدیر بالاتر و یا مدیر منابع انسانی کمک بگیرید:

هرچند این کار پرریسک است، اما در مواقعی جواب میدهد! شما میتوانید در مواقعی که از مدیر خود ناامید شده اید و دیگر کار کرن با او را نمیتوانید تحمل کنید، با طرح شکایت و با ارائه مستندات قابل قبول، با مدیر بالاتر یا مدیر منابع انسانی موضوع را مطرح کنید.

هرچند ممکن است او صحبتهای شما را به گوش مدیرتان برساند و اوضاع را پیچیده تر کند، اما ممکن است با راهکارهایی، بتواند شما را با او هماهنگ کند و یا شما را در بخش دیگری از سازمان مشغول به کار کند.

در هر حال قبل از ملاقات با مدیر دیگر، حتما به تغییر شغل فکر کنید و با یک کاریابی برای پیدا کردن شغل جدید در ارتباط باشید. چون ریسک این کار خیلی بالاست و ممکن است منجر به اخراج شما گردد.

در موارد غیرقانونی مواجهه با مدیر خود مانند آزار و اذیت جنسی یا کلاهبرداری، با یک وکیل مشورت کنید. ضمنا رزومه خود را به روز کنید تا هنگامی که صبرتان لبریز شد، بتوانید دنبال کار جدید برای خود باشید.

نحوه برخورد با رفتار غیرحرفه ای کارکنان

وقتی کارفرما 10 سال سابقه کار میخواد!

 

بازدیدها: 0

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *