فاواکار| کاریابی تخصصی آنلاین
فاواکار| کاریابی تخصصی آنلاین

7 سوال اصلی که در مصاحبه خروج میپرسند

مصاحبه خروج از خدمت!

حتما با مصاحبه شغلی آشنا هستید؛ مصاحبه ای که قبل از استخدام از شما به عمل می آید. در این مقاله اما میخواهیم از مصاحبه ای متفاوت صحبت کنیم. اگر تجربه استعفا دادن از کار خود دارید، احتمالا با مصاحبه خروج از خدمت ، آشنا هستید. شما برای قطع همکاری با یک شرکت، لازم است در یک جلسه مصاحبه شرکت کنید. قطعا شرکت در جلسه مصاحبه خروج میتواند برای شما استرس زا یا ناراحت کننده باشد. اما گاهی هم ممکن است برایتان فرصتی باشد تا گله و شکایت خود را بی پروا بیان کنید.

هر چند بسیاری از مدیران منابع انسانی، متاسفانه اهمیت این مصاحبه را نمی دانند، اما اجرای آن میتواند در پیشرفت آتی شرکت و همچنین برطرف کردن نقاط ضعف آن کمک فراوانی کند.

در این مقاله 7 سوال اصلی که در مصاحبه خروج میپرسند را خواهیم گفت تا شما اگر در چنین موقعیتی قرار گرفتید از قبل آماده باشید.

  1. چرا موقعیت فعلی خود را ترک میکنید؟

مدیر شما با طرح این موضوع میخواهد دلیل اصلی استعفای شما را بداند. ممکن است شما به خاطر مشاجره ای که با همکار یا مدیر خود داشته اید، تصمیم به ترک کار گرفته باشید. دانستن دلیل اصلی شما برای استعفا، به مدیرتان کمک میکند تا اگر مشکل ساختاری یا اساسی در شرکت وجود دارد، آن را شناسایی و در رفع آن کوشش کند.

  1. آیا تصمیم قطعی خود را برای ترک کار گرفته اید؟

مدیر منابع انسانی اصولا در جلسه مصاحبه خروج، سعی میکند تا شما را از رفتن منصرف کند. در اینجا شما باید دلایل منطقی خود را برای تصمیمی که گرفته اید بیان کنید. شاید راهکاری برای رفع آن وجود داشته باشد و شما بتوانید شانس خود را دوباره برای حضور در آنجا امتحان کنید.

صادق باشید و دلایل خود را به طور واضح بیان کنید. اما مواظب باشید که با بیرحمی، پل های پشت سر خود را خراب نکنید.

  1. رابطه شما با مدیرتان چگونه بود؟

شما میتوانید با دادن پاسخی صادقانه و ارائه پیشنهادات و انتقادات سازنده، به مدیر منابع انسانی کمک کنید تا بتواند ضعف ها و ویژگیهای مدیرتان را بهتر شناسایی کند. این کار به شرکت کمک میکند تا در جذب نیروی جدید، دقت بیشتری داشته باشد. هر چند در پاسخ به این سوال شما میتوانید، تمامی نقاط ضعف مدیرتان را برجسته کنید اما به خاطر داشته باشید که صحبتهای شما به او منتقل میشود. پس اگر تردیدی در بیان برخی از صحبتها دارید، آنها را بازگو نکنید.

  1. بزرگترین عاملی که باعث شد موقعیت جدید شغلی را بپذیرید، چیست؟

مدیر منابع انسانی همیشه مشتاق است تا بداند رقبا چه چیزی را به کارکنان خود عرضه میکنند و افراد با چه انگیزه ای، جذب کار جدید میشوند.

ممکن است پیشنهاد حقوق بهتر و یا ساعت کاری منعطف مهمترین دلایل برای پذیرش شغل جدید باشد. با دانستن این موارد مدیر منابع انسانی میتواند فاکتورهای جذاب برای استخدام نیروی جدید را شناسایی و در آینده از آن استفاده کند.

  1. چه چیزی را در شغل خود دوست داشتید؟

هر چند اصولا در مصاحبه خروج، سوالات بیشتر جنبه منفی و بازدارنده دارند، اما طرح سوالات مثبت هم به همان اندازه مهم است.

اینکه شما با چه انگیزه ای هر روز در محل کار حاضر شده اید و عوامل شادی بخش در هنگام کار برای شما چه چیزهایی بوده، بسیار مهم است.

این دانش، به مدیر کمک میکند تا در تقویت آن کوشش کند و حتی به عنوان مزیت های شغلی در جذب نیروی جدید از آن نام ببرد.

  1. چه چیزی را در شغل خود دوست نداشتید؟

حالا وقت آن است تا هر آنچه باعث رنجش، ناخشنودی و حس بد در کارتان شده است را بازگو کنید. شما با اینکار هم صحبتهای ناگفته خود را بازگو میکنید و از شر آن خلاص میشوید و هم به مدیرتان کمک میکنید تا به طور شفاف از موارد منفی در کار شما مطلع شود.

  1. نیروی جایگزین شما چه ویژگیها و مهارتهایی لازم است داشته باشد؟

هیچ کسی بهتر از شما نمیتواند شرح شغلی و ویژگیهای لازم برای احراز آن را بازگو کند. شما روزها در آن موقعیت شغلی کار کرده اید و تجربه کافی در آن جایگاه دارید. ممکن است مدیرتان مواردی را در شرح شغلی شما لحاظ کرده باشد که واقعا نیازی به آن نیست. مثلا کار با نرم افزاری خاص که اصلا در عمل به کار نمی آید.

شما میتوانید با تجربه ای که در مدت خدمت خود کسب کرده اید، بهترین مشاور برای جذب نیروی جدید باشید.

به خاطر داشته باشید که مصاحبه خروج، گرچه اصولا خوشایند نیست و بسیاری از افراد آن را اتلاف وقت میدانند، اما میتواند در بسیاری از مواقع راهگشا باشد. پس بدون استرس و ناراحتی در آن شرکت کنید و با پاسخ های صادقانه ای که میدهید، به پیشرفت شرکت کمک کنید و بدانید که حضور شما در شرکت فعلی، جزوی از رزومه شماست و موفقیت شرکت، میتواند نقطه مثبتی در رزومه شما باشد.

 

با مدیر غیرحرفه ای چطور برخورد کنیم؟

مشاهده فرصتهای شغلی روز

بازدیدها: 0

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *