فاواکار| کاریابی تخصصی آنلاین
فاواکار| کاریابی تخصصی آنلاین

چطور از محل کار خود استعفا دهید؟

چگونه استعفا بدهم؟ برای پاسخ به این سوال حتما مقاله زیر را بخوانید

بهترین راه برای ترک شغل چیست؟

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که به دلایلی مجبور به استعفا شده باشید.

هنگامی که از شغل خود استعفا میدهید، مهم این است که اینکار را به صورت حرفه ای و با احترام انجام دهید.

اگر میتوانید به کارفرمای خود با کمال احترام این موضوع را مطرح کنید، نامه استعفای رسمی بنویسید و آماده همکاری برای واگذاری وظایف خود به نیروی جایگزین باشید.

هیچ گاه فکر نکنید که با ترک این شغل به طور کامل روابط شما با شرکت و همکاران سابق قطع خواهد شد.

زیرا تجربه نشان داده است که خیلی از افراد بعد از ترک شغل خود، مجددا به کار قبلی بازگشته اند و یا نیاز به تایید شرکت قبلی خود برای کار در شرکت جدید پیدا کرده اند. پس به قول ضرب المثل معروف، هیچگاه پل های پشت سر خود را خراب نکنید.

با همه این توضیحات گاهی شرایط به گونه ای است که شما با دلخوری از مجموعه جدا میشوید.

اینکه در این مواقع چطور موضوع را مدیریت کنید تا شهرت شما لکه دار نشود، نیاز به آموزش دارد.

من استعفا میدهم! اما چگونه؟

استعفا دادن همیشه آسان نیست. حتی اگر شما از شغلتان متنفر باشید، اما به راحتی نمیتوانید استعفا دهید.

حتی مواقعی که از مدیرتان متنفرید و نمیتوانید صبر کنید تا کار جدیدی پیدا کنید، یا اگر اخراج شده اید، باز هم نیاز به آموختن تکنیکهایی دارید تا از این مشکل عبور کنید. پس لازم است بیاموزید که چطور با در نظر گرفتن شرایط، به صورت حرفه ای استعفا دهید.

دلایل مهم برای استعفا از شغل:

نفرت از شغل ممکن است دلیل کافی برای ترک آن نباشد. مگر اینکه شغل دیگری پیدا کرده باشید.

گفته میشود دلایل موجهی برای ترک شغل وجود دارد. همچنین شرایطی خارج از کنترل شما وجود دارد که شما را وادار به ترک کار میکند.

آیا باید یک ماه زودتر استعفای خود را رسما اعلام کنید؟

اصولا شرکتها از نیروهای خود میخواهند تا یک ماه زودتر، استعفای خود را اعلام کنند تا فرصت جایگزینی و انتقال دانش برای آن شغل فراهم شود.

اما ممکن است این مدت به دلایلی بیش از یک ماه از سوی کارفرما تقاضا شود.

شما باید بتوانید در مورد این موضوع با شرکت به توافق برسید تا کمترین آسیب به شرکت و آینده شغلی شما وارد شود.

در بعضی اوقات کارفرما فورا به حضور شما خاتمه میدهد؛ به همین خاطر باید به این نکته هم دقت داشته باشید تا بتوانید به موقع شغل جدید خود را بیابید.

گاهی نیز نیاز به حضور شما در محل کار جدید، مانع از تحویل به موقع کارها به کارفرمای فعلی میشود.

باید بتوانید با مدیریت، این برهه زمانی مهم را پشت سر بگذارید. به نحوی که نه شغل فعلی تان را بدون مسئولیت و فورا ترک کنید و نه شغل جدید خود را به دلیل ماندن در شرکت قبلی از دست بدهید.

قبل از اعلام استعفا چه کاری باید انجام دهید؟

قبل از اینکه به مدیر خود رسما تقاضای استعفا دهید، اطلاعات شخصی و باارزش خود را در گوگل درایو و یا هارد خود ذخیره و از روی سیستم شرکت پاک کنید.

زیرا ممکن است زمانی که استعفای خود را مطرح میکنید، دسترسی شما برای همیشه به سیستم قطع شود و دیگر فرصتی برای اینکار نداشته باشید.

وسایل خود را که تمایل به بردن آن با خود دارید، مثل گلدان، لیوان و … را کم کم جمع کنید و با خود به خانه ببرید تا هنگام ترک شرکت، وسایل کمتری برای جابه جایی داشته باشید.

چک لیست استعفا:

اگر تصمیم به استعفا دارید، لیستی از موارد مهم که باید قبل از ترک کار، به آنها رسیدگی شود، تهیه کنید.

این لیست میتواند شامل مزایا، سنوات، بیمه بیکاری، چک و سفته ضمانت حسن انجام کار و غیره باشد.

به دلیل مشغله زیاد فکری در این برهه و فراموشی بعضی از موارد مهم، حتما این لیست را یادداشت کنید تا چیزی از قلم نیفتد.

نامه استعفا را چطور بنویسید؟

متن نامه استعفا به دلیل باقی ماندن در پرونده پرسنلی شما، یک سند مهم از حرفه ای بودن یا غیرحرفه بودن شماست. متن را طوری تنظیم کنید که اگر به هر دلیلی تصمیم به بازگشت گرفتید، مشکلی بابت این موضوع نداشته باشید.

بهتر است قبل از نگارش چند نمونه نامه استعفا بخوانید تا ذهنتان نظم لازم را برای نوشتن ایجاد کند.

نحوه استعفا به روش حضوری:

لازم است علاوه بر نگارش نامه سمی استعفا و تحویل آن به مدیر منابع انسانی، شخصا و به صورت حضوری با مدیر واحد خود در این باره صحبت کنید.

اگر زمان مناسبی برای جلسه حضوری ندارید، حتما از طریق تلفن یا حتی ایمیل مدیر خود را مطلع کنید.

هرچند این روشها همیشه مودبانه ترین روش برای ترک کار نیست اما بهتر از هیچ است.

نحوه استعفا به روش ایمیلی:

همیشه بهتر است که به صورت حضوری استعفا دهید، سپس  با نامه رسمی استعفای خود را برای درج در پرونده کاری خود ارائه دهید.

البته اگر کارمند دورکار باشید یا شرایطی وجود داشته باشد که مانع از بازگشت شما به محل کار شود، میتوانید از طریق ایمیل نامه رسمی خود را ارسال کنید.

مصاحبه خروج:

ممکن است قبل از قطع همکاری از شما مصاحبه خروج بگیرند. این مصاحبه که مصاحبه ای است درباره عملکرد شرکت و علت خروج شخص، به شرکت کمک میکند تا نقاط ضعف و چالشهای کاری خود را بهتر متوجه شود.

برای اینکه در مصاحبه خروج موفق عمل کنید، حتما قبل از آن نمونه سوالات این جلسه را مرور کنید و پاسخهای احتمالی خود را آماده کنید.

با همکاران خود خداحافظی کنید:

حتما زمانی را به نوشتن ایمیل یا یادداشت شخصی برای همکارانی که از شما حمایت کرده اند و یا میخواهید که با آنها در ارتباط باشید، اختصاص دهید.

یاد بگیرید که چگونه با همکاران خداحافظی کنید و به آنها بگویید که شما استعفا میدهید، بازنشسته میشوید و یا کارهای دیگری با زندگی خود انجام خواهید داد.

10 دلیل خوب برای دادن استعفا حتما بخوانید

با رعایت این نکات حرفه ای استعفا دهید!

 

بازدیدها: 44

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *